Annoncører:

Gruppen Camping & Campingrejser

Bliv ven med redaktøren

Partnerlinks:

Altid gode fotos på alle sider.

Hvem står bag ?

Tilbage til infolisten alle lande

Tilbage til Læsernes Campingpladser

SMÅLAND RUNDT

Denne tur er en del af vor deltagelse af vor fællestur "Småland Rundt" med foreningen "Back To Nature" i efteråret 2010. Vi mødtes på Torne Camping og Fiskecamp ved søen Åsnen, nogle af os rejse via Helsingør-Helsingborg, andre via Grenå-Varberg og vi selv tog vejen over Øresundsbroen.

Vis stort kort

Alle billeder kan forstørres ved at klikke på dem.

Overnatningssteder er kendetegnet med brun skrift.

Vandmølle og strømfald i Huseby Bruk

Vi var noget spændt hvordan vejret mon kunne blive på den tid af året og hvilke dæk vi mon skulle have på køretøjerne. Forskriften siger, at vinterdæk er påbudt efter 1.dec., men så langt hen på året skulle det jo heller ikke være. På den anden side havde vi hørt, at en lignende tur året før, var endt i snevejr og meget glat føre. Enden på vore overvejelser blev et kompromis: Vinterdæk på bilen (dem havde vi i forvejen) og M&S sommerdæk på campingvognen. Med det udtrykkelige standpunkt, at blev vejret ikke til at køre med de dæk, så ventede vi til det blev bedre kørevejr. Vi havde trods alt ikke nogen vigtig termin at vende hjem til.

Som man vil se af kortet kørte vi væk fra motorvejen i Sverige lige så snart det kunne lade sig gøre. Vi drejede af mod Höör, men det var nu alligevel det sted, hvor motorvejen sluttede alligevel. Vejret var ikke det bedste, Øresundsbroen lå hen i halv tåge og da vi rundede Höör, øsede det ned i stride strømme. Vi havde fulgt godt med i vejrberetningen og vidste at vi skulle igennem en vejrfront undervejs. Blot vidste vi ikke hvor længe det skulle vare. Farverne i naturen lyser trods alt op, mens vi passerede skove og hegn langs ruten. Vi kørte ad vej 23 og da vi rundede Älmhult, stilnede regnen af.
Kun godt en halv times kørsel videre ud ad rute 23 kom vi til et stort vejkryds, hvor vej 126 går på tværs. Vi fulgte denne til højre og GPS´en viste os vej til Torne Camping og Fiskecamp ad en mindre vej, som vi fulgte i knap 10 km. Lige på den anden side af den sidste tværgående vej så vi skiltet til campingpladsen. Receptionen så ud som et svensk hus skal se ud: rødt. Og det så hyggeligt ud. Værtsparret er tillige dansk og lejrchefens kone Nanette sagde bare, at vi selv skulle finde os en plads, som der var nok af på denne årstid..
Det var der også, kun 2 af vore venner fra klubben var ankommet, så der var tid til en indledende kop kaffe og hyggesnak inden markisen blev rullet ud.  Derefter blev det hurtigt mørkt. Rent breddegradsmæssigt befandt vi os ikke længere mod nord end Hobro, men det er trods alt midt i oktober måned og med det mørke vejr bliver det ekstra tidligt mørkt. Da vi ikke vidste, om det næste dag skulle blæse fra søen, eller fra skoven (læsiden), sattes der stormbarduner over markisen for alle tilfældes skyld. Men søen lå gråt, stille og trist hen, selv midt på eftermiddagen.
Vejret var ikke blevet stort bedre næste dag, men dog tørvejr. Med Kisser og Vagn gik vi så en dejlig tur gennem den nærliggende skov, som er Sveriges nordligste bøgeskov. Den får lov at passe sig selv efter de nyeste principper for skovdrift, hvor man vil bevare den størst mulige artsrigdom. Spætterne hamrede da også på livet løs i de mange træer, der er faldet omkuld mellem en utrolig mængde stene, som tillige er meget smukke ved at de er meget skulpturelle og overbegroede med grønt mos, der næsten er selvlysende. Selv på en dag, hvor lyset er trist. og svampe af alle mulige slags var der nok af. Hen på eftermiddagen dukkede resten af deltagerne op.
Vi vågnede og det var helt mørkt! Underligt! Det var det da ikke dagen i forvejen på denne tid! Forklaringen er simpel: det var blevet frostvejr og vi stod i skygge bag en busk. Ruden var frosset til med rimfrost udefra. Så kan det nok være, at vi fik gang i fyret. Snart efter var kaffen klar og solen brød frem, skoven stod i brand lige udenfor vinduerne. Sikke en udsigt at få sin morgenkaffe til!
Addy og Gert har som turarrangører indført en almorgenlig vandretur på cirka en times tid hver dag! Det er dejligt på sådan en klar dag, hvor frost tågen ligger som spredte puder over det smålandske landskab. Vi så ingen elge, men det var klart at de var i nærheden. Flere gange møder vi jægere med deres selvlysende veste og hatte og et gevær over skulderen. Eller også siddende på en skammel med geværet klar til skud. Det var ikke hver gang, at vi fik lov at vandre på de stier, som vi egentlig havde tænkt os. Elgene og jægerne har "forkørselsret".
Ved siden af campingpladsen løber en sti, som før i tiden var en jernbanestrækning. Den benyttede vi til morgenvandringen, men også for at komme til købmanden. Det var en smuk tur at gå, selv om det kun var 500 m til butikken, så oplevede vi en smuk "urskov" og vejen "Järnvägen", hvor et stort legehus-lokomotiv er omdannet til postkasseholder. Smukke svenske villaer så vi på vejen og endelig også den gamle stationsbygning. Den er fredet, men alligevel omdannet til beboelse. Et smukt hus!
Købmanden havde en meget undselig butik, med to meget gamle benzin/diesel standere ved indgangsdøren. Det viste sig dog, at vor frygt for ikke at kunne købe det, vi ønskede, var ubegrundet. Indenfor døren tronede købmanden bag kasseapparatet i et bur af lotterireklamer. Det så virkelig morsomt ud. Butikken er et mindre supermarked, hvor alt kan købes. Inkl. fiskeudstyr, frimærker og postkort. Langturscyklister fra jernbanestien kan forsynes sig med gratis drikkevand.

Efter således at have forsynet os med dagligvarer, gik vi tilbage til campingpladsen fordi arrangørerne havde kaldt til fællestur til en stor seværdighed i nærheden: Huseby Bruk.

Vi er jo atter begunstiget af flot vejr. Landskabet rundt omkring os glødede i fantastiske farver. Huseby Bruk er et forhenværende malmbrug, drevet af en række vandmøller fra strømfaldet mellem to søer. I dag er hele området ejet af den svenske stat og naturligvis fredet, fordi hele anlægget - arbejderhuse, stalde, elværk med turbiner, gæstgiveri, købmand og et fantastisk frugt- og grøntsagshave - er intakt og et meget levende frilandsmusum. Hvert år kommer der hundredtusindvis af besøgende til stedet.
Nu skulle man tro, at vi fik nok af museer. Årstiden gjorde dog, at de fleste ting på stedet var lukkede. Vi kunne dog nyde den smukke have og se vandmøllerne snurre rundt - og i øvrigt nyde vejret på et flot sted. Også museerne inde i Växjö var lukkede, især var vi kede af at Udvandrernes Hus var lukket. Vi fik at vide, at svenske museer var i krise. Dog havde Smålands Museum, som lå ved siden af, åbent og her blev vi især betaget af Glasmuseet med de smukke frembringelser af smålandsk glaskunst.
Næste dag gik morgenvandringen langs en landevej gennem Torne By, over en bro tværs over søen Åsnen. Fantastisk smukke landskaber åbenbarede sig for os langs en vej, der var næsten uden trafik. Store sten tronede på små høje langs vejen og udsigterne over søen åbenbarede også store sten midt i søen. Hvor var alt dog meget anderledes end derhjemme! Det blev en meget lang vandretur for de fleste, der rigtig fik sveden på panden. Selvom Vagn opgav undervejs, fik Kisser dog tørret panden på ham, da hun fandt ham igen. Kan være, at det var angstens sved, Kisser plejer vist at blive væk for ham.
Det var "fridag" denne dag. Vi benyttede dagen til egen tur i omegnen. Picnickurven havde vi med. Besøget gjaldt Kronobergs Slotsruin, som vi fandt 7 km nord for Växjö. Den lå på en holm i Helgasjön og ruinen gjorde sig godt i det smukke efterårslys. Heller ikke her kunne vi komme ind, men det gjorde egentlig ikke så meget. Vejret og den meget smukke natur her langs bredden gjorde at stedet gjorde et uudsletteligt indtryk. Vi fik læst historie på tavler, der var sat op omkring i området bl.a. læste vi, at slottet under svenskekrigene var blevet angrebet af danske tropper.
Det blev til endnu en rask morgentur, denne gang i en tæt tåge , der lagde sig over landskabet om Torne Camping. Det frøs 4 gr.C. Efter hjemkomsten blev der pakket sammen og vi drog i mere eller mindre samlet flok til den næste campingplads: Hagen Naturcamping i Vrigstad. Det er en smuk lille plads! Utrolig at der kan være så smuk natur næsten inde i en by. Der var kun godt 1 km til centrum. Her kunne vi nyde godt af en lille café. Det er noget, vi ynder at besøge i Sverige. Faktisk er det en typisk svensk ting og det er hyggeligt efter en længere vandring at stævne ind sådan et sted og få sig en kop kaffe og måske en prinsesstorta til.
El-ledningerne var knapt lagt ud, før endnu en daglig begivenhed fandt sted: klodskastning (eller hvad det nu hedder). Det var et dagligt samlingspunkt med megen moro, hvor hele flokken fandt sammen. Nu kan man ikke sige, at det fandt sted i al slags vejr, for hele turen blev afviklet i kun ét vejr: solskin og nattefrost! De fleste dage kunne vi endda samles udendørs til middagsmaden. Tro mig eller ej: der var ingen, der frøs! Også eftermiddagskaffen blev indtaget på samme måde. Der er ofte nogen, der kimser ad træfbegivenheder. Denne måde at være sammen på, synes jeg, vidner om et godt fællesskab blandt campister. Uanset hvor forskellige vi ellers er.
Kulden var taget til her i Vrigstad. Hver morgen vågnede vi til et tykt lag rimfrost og vindstille vejr. Temperaturen var sunket til -7 gr.C. Selv i vores ganske almindelige campingvogn var der lunt og godt. Dampen fra gasfyrene steg til vejrs i lodrette skyer. Det så faktisk smukt ud! Lystfiskerne lod sig helle ikke kue, men mødte troligt op på den lille bro i fiskesøen. Det lykkedes også at få ørreder op fra det iskolde vand. Den daglige morgenvandring foregik i naturen omkring campingpladsen. Vrigstad har nogle typisk svenske miljøer, men seværdighederne var lukket på denne årstid. Lidt ærgerligt, men så har man da noget til gode til en sommertur.
Det lykkedes arrangørparret dog at opdrive en enkelt seværdighed: Komstad. Det er en lille by, der i sin helhed fungerer som et frilandsmuseum. Altså som et oprindeligt smålandsk samfund. Hele herligheden var meget anderledes end det, vi så i Huseby, fordi der her var tale om et helt landsbysamfund. Jeg ved ikke hvor mange af de varer, vi så i den gamle købmandsbutik, der var til salg. Bestyreren var ikke hjemme, men han havde ladet butiksdøren stå ulåst, så vi kunne gå ind og bese herlighederne. Gamle kageopskrifter var slået op på væggen, dem tog jeg et billede af. Så nu vil jeg hjem og bage kager!
På dette foto ser man hvor lidt man ser af en svensk by. Det er i Vrigstad centrum og dog er det lutter natur! Åen løber midt igennem byen og strømmen er ganske rivende, hvad billedet dog ikke giver indtryk af. Det er skolen vi ser t.v. og her var en af deltagerne uheldig ved at køre 51 km/t forbi denne. Det kostede en bøde på 2500 sv.kr. Det viste sig, at man aldrig må køre mere end 30 km/t forbi et sted, der er skiltet med "skole". Altså uden 30 km-skiltet! Så ved man det! De to tog hele sagen med godt humør - jeg havde været nedtrykt i mange dage, hvis jeg havde været udsat for sligt!
Opbrud igen! Målet er Isaberg, men først aflagde vi Store Mosse Nationalpark et besøg. Det sker ved at vi først kørte gennem Värnamo, hvor vi krydser den store elv Lagan. Derefter til nationalparken nord-øst for Värnamo. Det er en gammel højmose, hvor der er udlagt og befæstede stier og gangbroer over terrænet. Et naturcenter (svensk: Naturrum), findes for enden af en lang gangbro. Vi havde ikke tid nok til at tage på fuglesafari og det er også svært, når man er sammen i en stor gruppe. Men igen: det er en anledning til at komme igen, måske en sommernat med kikkert og kamera.
Isaberg Camping og Fritidsby er en stor campingplads. Jeg tror at det meste består af hytter. Det skyldes, at Isaberg er et skisportssted, Sydsveriges eneste store af slagsen. Som man kan se, er snekanonerne kørt i stilling og det forlød, at de ville begynde at spytte sne ud lige så snart det sidste løv faldt af træerne. Som man kan se af løvets farve, så ville det snart ske. Vi nøjedes med en vandretur op ad skibakken, hvorfra dette billede er taget. Isaberg har en egen elgpark på 35 ha. Man kan vandre langs hegnet omkring elgparken og selv om elgene gemmer sig i buske og træer inde på området, så er de ikke bange for at komme til hegnet. Vi hørte en af dem ganske tydeligt, hvordan den kom knasende gennem buskene for at dukke op lige foran os.
Isaberg er også et godt udgangspunkt for Industrimuseet i Gislaved. I denne by fødtes den svenske industrialisme og opfinderånden var tilstede overalt i denne by. Støberier, gummifabrikation (bildæk), plastik og en masse andre dimser og dingenoter har deres oprindelse i Gislaved. Det fik vi forklaret på en ganske grundig måde under en guidet rundvisning på museet. Gislaved dæk fabrikeres stadig, dog nu under navnet Continental, som er den tyske moderfabrik. Det blev et virkelig udbytterigt besøg.
Den sidste morgen på vor rundtur gennem Småland oprandt og temperaturen er igen sunket til -7 gr.C, men solen fik dog snart bugt med rimfrosten. Det blev dog en kold morgen at tage afsked i, vi måtte trampe godt i støvlerne og svinge med armene for at holde kulden på afstand. Et par korte ord fra Gert, så var de første jyder dampet af sted.  Vi gav os lidt mere tid bl.a. til at besøge det kæmpemæssige varehus i Ullared undervejs til Varberg. Det var godt nok billigt, så der blev shoppet kraftigt. Varehuset "Gekas" har egen campingplads, men vi fortrak til kysten til Apelvikens Camping, for at komme lidt væk fra frosten. Til gengæld blæste det kraftigt ved havet, så efter to overnatninger - dog i behageligt selskab med vore jyske venner fra Jylland, Inge og Svend Erik, forduftede vi med retning mod Falster.

Bedste hilsner - Smålandsfarerne

Campingpladser, seværdigheder og andre informationer omkring Småland findes på dette link.

Andre rejseberetninger fra Sverige:

Sverige Se på denne side

Send mig din egen rejseberetning hhv. et link på din egen hjemmeside

Gode

Campingpladser:

Ved skov og nær strand ved Storebælt

sætter man pris på danskere her:

Med udsigt over Moldau i Prag

Eller hvad med en rejse efter disse steder:

En festlig campingbog - se link ved at klikke på foto